Mitkä ovat Lainappi-palvelun käytön kustannukset?


Lainappi on ilmaiseksi ladattava mobiilisovellus, joka toimii käyttäjille työkaluna tavaroiden vuokraamiseen. Lainappi sovellus perii yksityishenkilöiltä 15% palvelumaksun jokaisesta sen sisällä tapahtuvasta vuokramaksusta ja 10% palvelumaksun yritysasiakkailta (Huom. yrityksenä rekisteröityminen vaatii y-tunnuksen).




Voiko kuka tahansa rekisteröityä Lainappiin?


Lainappi-palveluun voi rekisteröityä kuka tahansa täysi-ikäinen ihminen.




Miksi Lainappi-palveluun pitää rekisteröityä?


Palveluun on rekisteröidyttävä, jotta käyttäjät pystyvät vuokraamaan, kommunikoimaan ja käyttämään sovelluksen kaikkia muita ominaisuuksia. Lainappi perustuu helppokäyttöisyyteen, yhteisöllisyyteen ja luotettavuuten, minkä vuoksi rekisteröityminen ja tunnistautuminen on välttämätöntä.




Voiko tavaroita vuokrata myös nettisivuilla?


Vuokraaminen on mahdollista ainoastaan mobiilisovelluksessa. Nettisivuilla kerromme palvelustamme ja vastaamme asiakaspalvelusta.




Kuka määrää tavaroiden hinnan?


Käyttäjä pystyy itse määräämään tavaroillensa hinnan ja toimitustavan. Käyttäjän kannattaa kuitenkin huomioida, ettei tavaralla välttämättä ole kysyntää jos hinta on asetettu liian korkeaksi.




Voinko peruuttaa vuokraukseni?


Voit aina peruuttaa pyynnön ennen kuin se on hyväksytty. Mikäli vuokraus on hyväksyttä peruutus ja takaisinmaksu eivät ole mahdollisia Lainappi-palvelussa. Vuokralle antaja sekä vuokralle ottaja voivat sopia takaisinmaksusta keskenään Lainappi-palvelun ulkopuolella. Tilanteen ollessa näin, Lainappi-palvelu ei ole velvollinen palauttamaan vuokratapahtuman palvelumaksua




Kuinka maksu toimii?


Maksujen suorittamiseen käytämme maksupalveluntarjoajaa Stripe:a, josta voit lukea lisää täältä: https://stripe.com/en-fi/privacy. Maksutapoina Lainappi-sovellus hyväksyy pankki- ja luottokorttimaksut, jotka ovat yhdistetty käyttäjän Stripe-tilille. Maksu menee ensimmäisenä Lainapille, minkä jälkeen Lainappi tilittää vuokralle antajalle hänelle kuuluvan osuuden vuokrauksesta. Maksat vuokra-ajasta, kun vuokralle antaja on hyväksynyt vuokrauspyyntösi. Saat tästä ilmoituksen ja voit mennä maksamaan varauspyynnön kautta.




Miksi yhteystiedot eivät ole julkisia ennen vuokrausta?


Vuokralle ottaja sekä vuokralle antaja saavat toistensa yhteystiedot, kun vuokrapyyntö on hyväksytty. Ennen maksua ei ole sallittua jakaa yhteystietoja. Tähän on useita syitä:

- Erimielisyyksien ratkaisemiseksi on tärkeää, että Lainappi-sovellukseen tallennetaan tiedot, jotka käyttäjät ovat keskenään sopineet.

- Pyrimme välttämään tuntemattomista numeroista käyttäjillemme, sekä edesauttamaan heidän yksityisyyttään ja tietosuojaansa.

- Käyttäjät rikkovat Lainappi-palvelun käyttöehtoja, mikäli he sopivat vuokraukseen liittyviä seikkoja palvelun ulkopuolella.

Lisätietoa käyttöehdoista löydät tästä.




Onko turvallista maksaa Lainappi-sovelluksen sisällä?


Kyllä, käytämme kansainvälistä, tunnettua ja turvallista tahoa, Stripe:a maksupalvelun tarjoajana. Lainappi pitää vuokratapahtumasta maksetun summan turvassa siihen asti, kunnes vuokratapahtuma on päättynyt. Raha maksetaan vuokralle antajalle vuokratapahtuman päätyttyä ja riippuen Stripe-tilin maksuaikataulun asetuksista.




Mistä tiedän sopivan hinnan tavaralleni?


Käyttäjä itse määrittelee vuokrattavalle tavaralleen hinnan. Suosittelemme ajattelemaan vuokrattavan tavaran hintaa etukäteen, sillä oikean hinnan asettaminen on tärkeää, jotta vuokrattavalle tuotteelle on kysyntää. Muista ottaa huomioon hintaa arvioitaessa tavaran kunto ja tuotemerkki. Voit muuttaa vuokraamasi tavaran hintaa niin monta kertaa kuin haluat.




Miten saan lisää vuokrapyyntöjä?


- Vuokraa oikeita tavaroita (talvella esimerkiksi lumilauta on useammin käytössä kuin pyörä)
- Hyvä sijainti (Voit itse määrittää tavaran sijainnin / mistä se noudetaan)

- Oikea hinta (Tästä löydät lisää kohdasta "Mistä tiedän sopivan hinnan tavaralleni?")

- Vastaa nopeasti, ole mukava muille käyttäjille sekä rehellinen ja joustava (Tämä auttaa sinua saamaan paremmat arvostelut)

- Täydennä profiilisi (profiilikuva ja esittelyteksi)

- Lisää vuokrailmoitukseesi selkeä ja kattava kuvaus sekä selkeät kuvat vuokraamastasi tavarasta (Vuokrailmoitusta tehdessäsi voit pohtia mitä itse haluaisit kyseisestä tavarasta tietää. Lisäksi kuvauksessa suosittelemme kertomaan ennemminkin liikaa kuin liian vähän tietoa. Kerro esimerkiksi koko, paino, väri jne..




Mitä voin vuokrata?


Lainapissa voit vuokrata mitä tahansa mikä ei ole kiellettyjä käyttöehdoissa (www.lainappi.fi/käyttöehdot). Muunmuassa seuraavia kodintavaroita voit vuokrata: työkaluja, urheilun ja vapaa-ajan tarvikkeita, juhlavaatteita sekä koti- ja puutarhatarvikkeita.




Mitkä ovat vuokralleantajan ja vuokralleottajan vastuut?


Käyttäjät ovat itse vastuussa vuokratapahtuman aikana tapahtuneista vahingoista. Lainappi ei ole vastuussa ennen vuokrausta, sen aikana tai sen jälkeen tapahtuneista vahingoista. Tarkemmat vastuu- ja lakiasiat löydät käyttöehdoistamme.




Mitä jos tavaran palauttaminen viivästyy?


Mikäli vuokrattua tavaraasi ei palauteta ajallaan tai se viivästyy, niin ota ensimmäisenä yhteys vuokralle ottajaan, jotta pääsisitte hänen kanssaan ratkaisuun palautuksesta. Jos ette pääse sopimukseen, niin ota meihin yhteyttä, jotta voimme auttaa sinua. (Huom. Suosittelemme käyttämään Lainapin vuokrasopimuspohjaa sillä se selkeyttää ja edesauttaa ongelmien ratkaisemista)




Mihin tarvitsette maksutietojani?


Tarvitsemme maksutietojasi seuraavista syistä:

- Maksutiedot ovat osa henkilöllisyyden varmistamista
- Tarvitsemme pankkitietosi, jotta voimme lähettää vuokra-ansiosi sinulle.

Nämä tiedot on syytä pitää ajantasalla.




Milloin saan vuokraamasta tavarastani maksun?


Kun vuokratapahtuma on hyväksytty, vuokralle ottajalta veloitetaan sovittu vuokra. Vuokralle antajalle maksu toteutuu vasta sen jälkeen, kun vuokratapahtuma on onnistuneesti suoritettu ja kun vuokraus on päättynyt. Maksujen käsittelyssä menee noin 3 pankkipäivää. Otathan huomioon Stripe-tilisi asetukset maksuista. Stripe siirtää rahaa pankkitilille Stripe-hallintapanelissa määritetyn aikataulun mukaisesti. Aikataulua voi muuttaa Transfers (siirrot) välilehdellä.




Onko Lainappi-palvelussa ansaittava tulo veronalaista?


Vuokraamisesta ansaittava raha on pääomatuloa, joka siis verotetaan pääomatulona. Käyttäjä on itse vastuussa ilmoittamaan verottajalle Lainappi-palvelussa tehdyistä ansioistaan. Lisätietoa verotuksesta löydät täältä.




Kuinka poistan tilini?


Tililtä pystyy kirjautumaan ulos koska tahansa oman profiilin asetuksista. Mikäli haluat poistaa tilisi, niin ole meihin yhteydessä sähköpostilla info@lainappi.fi, niin hoidamme sen puolestasi.




Miksi maksuni ei mene läpi?


Jos saat virheilmoituksen yrittäessäsi maksaa, se tarkoittaa yleensä sitä, että sinun on avattava korttisi verkkomaksuja varten. Tarkista pankkisi sivuilta, miten Internet-ostokset avataan. Se voi myös tarkoittaa, että sinun on siirrettävä enemmän rahaa tilillesi. Mikäli muita ongelmia ilmenee, niin olethan meihin yhteydessä.




Onko Lainappi-palvelulla omaa vakuutusta?


Lainappi-palvelu ei tarjoa vakuutusta vuokraamille tavaroillesi tällä hetkellä. Suosittelemme tarkastamaan oman kotivakuutuksen. Lisätietoa tästä löydät täältä.




Kuinka päätän vuokratapahtuman?


Kun olet vuokrannut jotain, sinun ei tarvitse tehdä mitään vuokratapahtuman päättämiseksi sen jälkeen, kun olet palauttanut vuokratun tavaran. Vuokratapahtuma päättyy automaattisesti, kun vuokra-aika on ohi ja kun vuokralle antaja on merkitsee tavaran palautetuksi. Kun vuokratapahtuma on päättynyt, sinua pyydetään jättämään arvostelu. Vuokralle antajan on merkittävä tavara palautetuksi saadakseen maksun.




Milloin ja miten palautan vuokraamani tavaran?


Aika ja paikka tulee sopia vuokralle antajan kanssa. On tärkeää pitää kiinni siitä, mistä on sovittu, sillä vuokralle antajalla on oikeus saada maksu sovitulta vuokrausajalta.




Mistä näen mitä vuokraan/olen vuokrannut?


Löydät omat vuokrauksesi Lainappi-sovelluksesta kohdasta "Profiili" => "Omat tuotteet".




Miten Lainappi toimii?


Painamalla TÄSTÄ näet kuinka Lainappi toimii ja löydät vuokralle antajan sekä vuokralle ottajan ohjeet.




Mitä teen jos jotain tapahtuu tavaralle vuokrauksen aikana?


Mikäli vuokratulle tavaralle tapahtuu jotain vuokrauksen aikana, niin suosittelemme ensisijaisesti ottamaan yhteyttä vuokrauksen toiseen osapuoleen ja pyritte sopimaan jatkosta keskenänne.

Kotivakuutus (irtaimistovakuutus) on hyvä tarkistaa toimiessasi vuokralle antajana tai vuokralle ottajana. Kun annat tavaraasi vuokralle saatat saada turvan kotivakuutuksen myötä ja kun otat vuokralle niin kotivakuutuksesi saattaa kattaa mahdolliset vuokrauksen aikana tapahtuneet vahingot. Suosittelemme myös paneutumaan muihin mahdollisiin vakuutuksesi ehtoihin kuten ikävähennyksiin.
Jotkut vakuutusyhtiöt voivat kattaa tavaroille aiheutuvat vahingot vuokrauksen yhteydessä. Mikäli et ole varma kattaako vakuutusyhtiösi mahdollisen vahingon, niin otathan yhteyttä vakuutusyhtiöösi.




Mitä ei saa vuokrata?


Lista kielletyistä tavaroista, joita Lainapissa ei saa julkaista eikä vuokrata.




Jäikö vielä kysyttävää?


Jos sinulla jäi vielä jotakin mielen päälle niin olethan rohkeasti meihin yhteydessä!




Miten yhdistän maksutilin?


Ohjeet maksutilin käyttöönottoa varten sekä muut tiedot löydät TÄSTÄ





 

Frequently asked questions

Does using Lainappi cost me?


Lainappi is a free mobile application that serves as a tool for users to rent items.

For individual users Lainappi charges a transaction fee of 15% for of the total amount of the rental for each rental made within it.

For businesses Lainappi charges a transaction fee of 10% for of the total amount of the rental for each rental made within it.




Who can register to Lainappi?


Anyone of legal age (18) may register to Lainappi.




Why does Lainappi-service require registration?


You must register to Lainappi to rent, communicate, and access all other features of the application. Lainappi is based on community and trust, which makes registration and identification mandatory.




Can you rent items on the website?


Renting is only possible within the mobile app. On the website we inform you about our service and take care of customer service.




Who decides the price of items?


The user is able to set the price and delivery method for his/her items. However, the user should note that there may not be demand for the item if the price is set too high.




Can I cancel my rent?


You may always cancel a rental request before it has been accepted. Cancellation and refunds are not possible in the Lainappi-app or in the Lainappi-service. The owner and the renter may agree on cancellations and refunds of each other outside of the Lainappi service. If this is the case, Lainappi-service is not obliged to refund the service fee for the rental transaction.




How does the payment work?


For payments, we use a payment service provider Stripe. You may read more about Stripe here: https://stripe.com/en-fi/ssa. As payment methods, the Lainappi application accepts bank, credit and debit card payments that are linked to a user's Stripe account. The payment goes first to Lainappi, after which the renter pays the owner the amount he/she has earned from the rent. You pay for the rental period once the owner has approved your rental request. You will be notified inside the app and you can proceed to pay through the booking request. See question “When will I receive my earnings for renting?” for more information on earnings.




Why isn’t contact information public before renting?


The owner and the renter will receive each other's contact information once the rental request has been approved. It is not allowed to share contact information before payment. There are several reasons for this:
- In order to resolve disagreements, it is important that Lainappi stores information that has been agreed between the users.
- We aim to avoid unknown calls to our users, as well as to promote their security and privacy.
- Users violate the terms of use if they agree on matters related to the rental outside the service.

More information on the terms & conditions may be found here.




Is it safe to pay through Lainappi?


Yes, we use an international, well-known and secure partner, Stripe, as a payment service provider. Lainappi withholds the amount paid for the rental transaction secure until the rental period is over. The money will be paid to the lessor at the end of the rental transaction and depending on the Stripe account payment schedule settings.

Yes, we use an international, well-known and secure partner, Stripe, as a payment service provider. Lainappi withholds the amount paid for the rental transaction secure until the rental period is over. The money will be paid to the owner at the end of the rental and depending on the Stripe account payment schedule settings.




How do I know a suitable price for my item(s)?


The users determine the price of the rented item(s). We recommend that you think about the price of the rental item in advance, as setting the right price is important so that there is a demand for the rented item(s). Be sure to consider the condition and brand of the item when evaluating the price. You may change the price of the item(s) you rent as many times as you want.




How do I get more rental requests?


- Rent relevant items (for example in winter, a snowboard is used more often than a bicycle) - Good location (You may choose the location for the items of rent / where it can be delivered or picked up from) - Set an adequate price (You may find more information about this from question "How do I know a suitable price for my item(s)?") - Respond to others quickly, be nice, honest and flexible (This will help you get better reviews) - Complete your profile (profile picture, times when you are available, location and bio) - Include a clear and comprehensive description in your rental offer, as well as clear pictures of the item(s) you are renting (When creating a rental offer, you may want to consider what you would like to know about that item)




What can I rent?


In Lainappi, you can rent anything that is not prohibited in the terms & conditions. Good items for renting can be household items such as tools, sports & freetime equipment and clothing.

In Lainappi, you may rent anything that is not prohibited in the terms & conditions. Good items to rent are different household items such as tools, sports and freetime equipment.




What are the owner’s and renter’s responsibilities?


Users themselves are responsible for any damages incurred during the rental process. Lainappi is not responsible for damages incurred before, during or after the rental. You may find more detailed liability and legal issues in our terms & conditions.

Users themselves are responsible for any damages incurred during the rental process. Lainappi is not responsible for damages incurred before, during or after the rental. You may find more detailed liability and legal issues in our terms & conditions.




What if the return of the item is delayed?


If your rented item(s) are not returned on time or are delayed, please contact the renter first to find a solution with him or her. If you cannot reach an agreement, please contact us so we can help you. (Note: We recommend using Lainappi's rental contract template as it clarifies and helps to solve problems)




Why do you need my payment information?


We need your payment information for the following reasons: - Payment information is part of verifying your identity - We need your bank information to send payments to you (rental earnings, rental payments) This information must be kept up to date.




When will I receive my earnings for renting?


Once the rental transaction has been approved, the renter will be charged the amount of the rented item. Payment to the owner will only be made after the rental has been successfully completed, the rental period has ended and the item has been returned. Payments will take approximately 3 business days to process. Please note your Stripe account settings for payments. Stripe transfers money to the bank account according to the schedule specified in the Stripe dashboard. The default for the payment schedule is seven days. You may change the schedule on the Transfers tab.




Is the income earned by renting in Lainappi taxable?


The money earned from renting is capital income, which is taxed as capital income. The user is responsible for notifying the tax authority of his / her earnings in the Lainappi service. More information on taxation may be found here: www.vero.fi/en




How do I delete my account?


To delete your account, contact us by email: info@lainappi.fi and we will take care of it for you. You can sign out of your account at any time, this can be found from your own profile.




Does Lainappi service have or provide its own insurance?


Lainappi does not provide insurance for your rented items at this time. However, we recommend to check your home insurance. More information about home insurance can be found form here.




Why doesn’t my payment get processed?


If you get an error message when trying to pay, it usually means that you need to enable online payments for your card(s). It can also mean that you need to transfer more money to your bank account. Check your bank’s website on how to enable online payments.




How do I end a rent?


Once a rental period ends, both the owner and renter are asked to confirm the return of the rented item(s). Once the rental is over, you will be asked to leave a review. The owner must mark the item as returned in order to receive payment.




When and how do I return a rented item?


The returnal is carried out according to the method agreed in the chat. You should return the rented item(s) when the rental period ends. It is important to stick to what has been agreed on.




How do I see my current and past rentals?


You may find your own rentals from the Lainappi app by going to "Me" --> "My items" or "Rent history".




How does Lainappi work?


By clicking HERE you may see how Lainappi works and the instructions for the owners and renters.




What do I do if something happens to the item(s) during the rental?


If something happens to the rented item(s) during the rental, we recommend that you first contact the other party of the rent and try to solve the situation yourselves. We recommend that you check your home insurance policy. When renting your insurance might cover some or all the costs of damaged item(s). However, it is important to acknowledge that this can vary on your insurance provider. Possible age deductions and other terms of the insurance should be taken into account. If you are uncertain about your insurance covering possible item damage costs you can contact us and we can try resolving the situation together!




Items that are prohibited for renting


You may find the list of prohibited items HERE




Any unanswered questions?


If you still have something on your mind, feel free to contact us!




How to connect Payout account?


Detailed information and instructions about Payout account may be found from HERE.